Train the trainer program
BELSŐ SZERVEZETI KERETBEN MŰKÖDŐ TRÉNEREK KIKÉPZÉSE
BELSŐ TRÉNEREK TOVÁBBKÉPZÉSE
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a készségfejlesztő tréningek megtérülése (ROI) akkor a legelőnyösebb, ha a képzési szakaszokat követik olyan ún. transzfer-programok. amelyek alkalmasak a gyakorlat során szerzett tapasztalatok feldolgozására. Az ilyen támogató programok ismétlődő jellegűek, ezért időigényük miatt gyakran kifizetődőbb, ha a nyomonkövetés feladatát nem külső tréner látja el, hanem alkalmas és a képzés módszertanát elsajátító munkatárs.
Train-the-trainer programunk célja az, hogy igény esetén felkészítsük ügyfeleink beslő trénereit a szervezeten belüli képzési, fejlesztési, utánkövetési feladataik ellátására.
FELDOLGOZÁSRA KERÜLŐ TÉMÁK CSOPORTOS TRÉNINGEK LEENDŐ TRÉNEREI ESETÉBEN
- a tréning-csoport mint atipikus csoport (mesterséges tanuló közösség)
- a résztvevők motivációi, dilemmái, fenntartásai, averziói
- a csoporttagok ellenállása, mint veszélyei és mint erőforrás
- a tréningcsoport közösséggé érése, ennek dinamikája
- a csoport mint a tagjaitól független, önálló élőlény – a csoport személyisége
- a tréner, mint sajátos vezető – inspiráló személy, tanár, előadó és facilitátor
- tanulás a csoportban – a tapasztalati belátás élményének fontossága
- tréneri szerepek…
- a formálódó csoportdinamika kezelése, vezetése
- a tréneri kommunikáció, mint tanulási modell
- a beszélgetés-vezetője, a közös tanulás kelesztője, katalizátora
- tapasztalatok feldolgozásának, élmények megosztásnak ösztönzője
- kölcsönös visszajelzések kiváltója, segítője, formálója
- konstruktív, tanulást segítő visszajelzések forrása
- a tapasztalatszerzési keretek kialakítója
- feszültségek, érzelmek és indulatok előrevivő kezelése a csoportban
- a tréner, a csoport és a résztvevők viszonya, mint tanulási forrás
- asszertív kommunikáció csoportban
- a tréningvezetés technikái, módszertana
- a tréner eszközei: gyakorlatok, szimulációk, modell-helyzetek, esettanulmányok
- gyakorlatok készítése, elsajátítása, sajátélmények szerzése
- megfigyelési, visszajelzési és feldolgozási szempontrendszerek kialakítása
- a tapasztalati tanulás (élmények feldolgozásának) módszertana és gyakorlata
- eltérő beállítottságú résztvevőkhöz való viszonyulás és ennek hatása a csoportra
- konfliktusok felvállalása a csoporttal vagy annak egyes tagjaival
- a csoportélmény tréneri erősítése, konstruktív tanulási élménnyé formálása
TOVÁBBI FELDOLGOZÁSRA KERÜLŐ TÉMÁK NÉGYSZEMKÖZTI, ON-THE-JOB JELLEGŰ FEJLESZTÉSI HELYZETEK ESETÉBEN
- a személyközi visszajelzés természete – önismeret és elfogadás
- az empátia, a figyelem és a jelenlét szerepe a tanulás elősegítésében
- oktatás, tanácsadás, a másik fél tanulását segítő kérdezés
- az én valóságom vagy az ő valósága…?
- az előhívó/feltáró kérdezés technikája
- a személyészlelés torzító hatásai négyszemközti helyzetben:
- tulajdonítások, előképek, kivetítések hatása a közös tanulási folyamatra
- a megfigyelési helyzet – megfigyelés és következtetés szétválasztása
- témafüggő megfigyelési szempont-rendszerek készítése
- jegyzetelés-technika, jegyzetek feldolgozása
ÉRINTETT KÉSZSÉGEK, KOMPETENCIÁK
- asszertív kommunikáció (arányos önérvényesítés)
- magabiztos kapcsolatteremtés, kapcsolatok ápolása
- érzelmi és szociális érzékenység az emberi kapcsolatok kezelésében
- konstruktív viszonyulás mások felvetéseihez, nézeteihez
- viták, feszültségek előrevivő kezelése
- pozitív és kritikai visszajelzések adása a mindennapokban
- megoldás-orientált attitűd
- konceptuális gondolkodás, rendszerszemlélet
- motiváció – a személyiség energiáinak mozgósítása
- a másik személy gyengeségeihez, hibához való viszony gazdagító kezelése
- team-ek, csoport-dinamikai folyamatok vezetése
- csapat-identitás és kohézió erősítése, elmélyítése
- változásokkal járó humán-dinamikai jelenségek kezelése
- az eredményesség és az örömelv együttes érvényesítése a munka világában
A PROGRAM IDŐIGÉNYE
- 2 x 2 nap + 1 nyomonkövető nap és 1 nap szupervízió